Den evige efterspørgsel på digital transformation inden for sundhedspleje

Den evige efterspørgsel på digital transformation inden for sundhedspleje

11/03/2019

Sundhedspleje undergår en stor digital transformation, der berører næsten alle aspekter af personlig pleje og de ydelser, som ansatte inden for sundhedspleje tilbyder. Påvirkningen kan mærkes på typen og tilgængeligheden af sundhedsplejeydelser, adgangen til information, patient interaktion med sundhedsplejeydelser og de måder, hvorpå information deles på tværs af udbydere. 

Det er en transformation, der ses over hele verden. I Storbritannien omfatter en nyligt lanceret 10-årsplan for NHS penge til praktiserende læger og samfundspleje, der vil hjælpe med at betale for en række foranstaltninger, herunder digital adgang til sundhedspleje. I USA lå it-forbruget inden for sundhedspleje på hele 7,1 mia. USD sidste år. Innovationer når vidt og bredt ud – forbruget på kunstig intelligens (AI) inden for sundhedspleje forudses at nå 1,7 mia. USD i år, mens teknologikæmper som Google og Apple gør indtog på markedet for sundhedspleje.

Innovation og procesforbedring

Det globale it-marked for sundhedspleje er i vækst, og dette ændrer sektoren for både patienter og udbydere. Det handler dog ikke blot om de nyeste innovationer, der udvikler den måde, hvorpå ansatte inden for sundhedspleje arbejder, eller den måde, hvorpå individer griber deres egen personlige pleje an. Sundhedssektoren er også i stigende grad adhængig af teknologi i den daglige drift. Vi ser indflydelsen i alt fra receptfornyelse til aftalebestilling. 

En sådan evig efterspørgsel på digital transformation vil skabe en lang række driftmæssige fordele – såsom forbedret effektivitet og omkostningsbesparelser – udover forbedrede patientoplevelser. Det er dog værd at huske på, at sundhedspleje er en yderst lovgivningsmæssigt reguleret sektor og underlagt strenge privatlivsbestemmelser, der findes for at sikre sundhedsplejeinformation og beskytte patientfortrolighed. 

Sådan information er især udsat, når den flyttes rundt, uanset om dette er på digital vis eller som udskrevne dokumenter. Alle procesfejl i styringen af sådanne aktiviteter kan føre til manglende overførsel af information på sikker vis til de tilsigtede modtagere, og dette kan være en alvorlig sag. 

Effektivitet og præcision: Bydende nødvendigt i kommunikation

Af denne årsag kan arbejdsgangsautomatisering og kommunikationsstyring udgøre en vigtig del af den digitale transformation inden for sundhedspleje. Disse ting kan ikke blot tilføre øget sikkerhed i processer, men også hjælpe med at overholde lovgivningen. 

Software, der hjælper med at centralisere kommunikation og automatisere visse processer, kan sænke antallet af fejl og samtidig tilføre synlighed for, hvilken information der sendes hvorhen. Inden for sundhedspleje er sådanne værktøjer særdeles værdifulde, idet driftsomfanget ofte er stort. 

Et sådant omfang betyder dog ikke, at kommunikationen ikke kan personliggøres, eller at meddelelser duplikeres eller bliver ukonsekvente på tværs af afdelinger. Med den rette software kan præcis og sikker kommunikation, der overholder lovgivningen, nå sin destination, og der kan føres tydelig registrering til sporings- og indberetningsformål.