Hvilke processer bør små virksomheder vælge at prioritere, når de digitaliserer?

Hvilke processer bør små virksomheder vælge at prioritere, når de digitaliserer?

29/10/2018

Digital omstilling er et varmt emne. Hver dag er der nyheder om, hvordan virksomheder gør bedre brug af teknologi med det formål at strømline processer, reducere omkostninger og forbedre kundeoplevelsen. Men for mindre virksomheder, der ønsker at digitalisere, kan processen virke overvældende.

Det, der virker i opstartsfasen, kan ikke understøtte fortsat vækst

Når virksomheder forsøger at etablere sig, er det ikke effektiviteten i processerne, der har førsteprioritet – det har derimod den øgede indtjening.Administration er en byrde, man får fra hånden på en hvilken som helst måde, hvilket ofte betyder manuelt.
Fakturaer bliver for eksempel ofte oprettet manuelt fra bunden. Dette er utroligt tidskrævende og besværligt, og derfor udskydes fakturering ofte – på trods af, at det er afgørende for væksten. Men i de første par år, hvor salgstallene typisk er lavere, kan virksomheder slippe afsted med det og klare sig på bedste beskub.Problemet er bare, at det ikke er skalérbart, og snart vil væksten blive hæmmet.
Hvis det tager en evighed at oprette og sende fakturaer, forlænges betalingstiden bare, og som om det ikke var nok, overskrides betalingsfristen. Når små virksomheder ikke modtager betaling jævnligt, påvirker det likviditeten. Mangel på likvide midler fører til forpassede muligheder, en afhængighed af andre dyre finansieringskilder eller i værste fald konkurs.

Digital omstilling sparer tid, penge, besvær og øger væksten

Digital omstilling behøver ikke at betyde en digital omlægning i fuld skala, men kan i stedet betyde, at nogle få processer forbedres. For små virksomheder, der gerne vil tage hul på deres digitale omstilling, er kommunikationsprocesserne et godt sted at starte.
Når virksomheder implementerer værktøjer, der gør det lettere at oprette og distribuere dokumenter, smitter det af på hele organisationen. Medarbejdere forsinkes ikke af besværlig administration, men kan i stedet bruge tid på at betjene kunder og udvide forretningen. Det samme gælder, hvis korrespondance skabes ved hjælp af skabeloner, så sikres det, at den post, der sendes, er standardiseret og afspejler professionalisme, samtidig med at det er muligt at personliggøre korrespondancen – hvilket har vist sig at øge engagementet.
Der er forskellige kommunikationsværktøjer, der kan bruges af små virksomheder, hvilket betyder, at det ikke længere er en udfordring at finde de værktøjer, der matcher individuelle behov og økonomisk formåen. Alt kan implementeres og udrulles: lige fra skybaserede værktøjer, så organisationer kan outsource oprettelsen og distributionen af meddelelser, til platforme, der centraliserer alle kanaler for at sikre problemfri kundekommunikation – alle små virksomheder kan drage fordel af den slags værktøjer.