Spiller fysisk post stadig en rolle indenfor kundekommunikation?

Spiller fysisk post stadig en rolle inden for kundekommunikation?

15/10/2018

Det er nogle gange nemt at glemme, at vi ikke altid har haft e-mails, sociale medier og sms'er. På trods af vores næsten konstante eksponering for digitale kommunikationsformer spiller fysisk post stadig en vigtig rolle i det samlede kommunikationslandskab. Hvis trykt kommunikation bruges på det rette tidspunkt og på den rette måde, kan den forbinde eksisterende og potentielle kunder med den generelle fordel ved salg, markedsføring og forretningsvækst.

Den første e-mail – som vi kender dem i dag – blev sendt i 1971, men denne form for kommunikation blev ikke rigtig udbredt i erhvervslivet før i 1990'erne. Nu forventes antallet af e-mails, der sendes og modtages pr. dag, at ligge på svimlende 246 mia. i slutningen af 2019. På trods af dette steg de britiske udgifter på Direct Mail med næsten 6 % i tredje kvartal af 2017 sammenlignet med samme periode året før.

Folk sætter stadig pris på post

Undersøgelser i Storbritannien viser, at lige under 37 % af briterne gemmer post for at kunne tage det frem senere, og over 26 % har købt eller bestilt noget som et direkte resultat af noget post, som de har modtaget indenfor de seneste 12 måneder.
Desuden har Direct Mail vist sig at kunne udkonkurrere digitale kanaler med en svarprocent på 3,7 (baseret på en kundeliste) i Storbritannien sammenlignet med en svarprocent på 0,62 for digitale kanaler tilsammen.

En kommunikationskanal, der passer alle

For nutidens virksomheder er det elegante ved at vælge flere kanaler, at den enkelte meddelelse kan tilpasses, så de arbejder sammen og opnår maksimal effekt. Direct mail kan motivere en eksisterende eller en potentiel kunde til at gå på nettet eller til at klikke på et link, når de modtager en supplerende e-mail kampagne.
Virksomheder bør ikke forsømme fysisk post, for den spiller stadig en værdifuld rolle i en sammenhængende kommunikationsstrategi med flere kanaler. Det handler om, at virksomheder bør skræddersy kommunikationen til modtagerne og kanalerne og respektere kundernes ønsker om, hvordan de helst vil kontaktes.
Hver enkelt kanal har sine egne fordele, og virksomhederne bør forsøge at maksimere deres udbytte af kommunikationen ved at udnytte dem på den rette måde. Det kræver en helhedsorienteret tilgang til kommunikationshåndtering at gøre det enkelt og effektivt – det er nødvendigt at centralisere driften og udrulningen af den rette teknologi for at sikre, at flerkanalskommunikation ikke kun virker, men også er effektiv.